معرفی اصطلاحات رایج در عطر ادکلن
وقتی برای خرید عطر و ادکلن به فروشگاه می روید به هنگام خرید ، فروشنده در مورد رایحه و نوع عطر توضیحاتی برای شما میدهد ممکن است اصطلاحاتی را بکارببرد و شما مفهومش را ندانید . یا شاید برایتان پیش آمده باشد هنگام خرید عطر ادکلن یا عطری از کسی به عنوان هدیه کرفته باشید اصطلاحات مختلفی برروی شیشه یا جعبه آن توجه شما را جلب کرده باشد و ندانید معنی این نوشته ها روی ادکلن چیست ؟
حالا رویال پرفیوم قصد دارد شما را با تمامی این اصطلاحات آشنا کند و معانی تک تک شان را توضیح دهد . کافیست تا پایان مطلب همراه ما باشید . آشنایی با اصطلاحات عطر و ادکلن و معنی نوشته های روی ادکلن در هنگام خرید کمک زیادی به شما میکند . بسیاری از مردم فکر میکنند که عطر مخصوص خانمها و ادکلن نیز مخصوص آقایان است . چرا ؟ چون معنی نوشته های روی ادکلن را نمیدانند .
تفاوت عطر و ادکلن در میزان غلظت الکل ، اسانس و همچنین ماندگاری آنها است . درصد غلظت عطر بین 20 الی 30 درصد بوده و ماندگاری آن نیز بیش از 8 ساعت است . اما درصد غلظت ادکلن بین 2 الی 4 درصد است و ماندگاری آن حدود 4 ساعت خواهد بود . بنابراین در هنگام خرید عطر و ادکلن باید تفاوت آنها را در نظر داشته باشید و بر اساس نیاز و ترجیح خود یکی از آنها را انتخاب کنید . اما دانستن اطلاعات عطر و ادکلن نیز یکی دیگر از مسائل مهم در هنگام خرید است که باید به آن توجه داشته باشید . به همین بهانه در ادامه این مطلب شما را با اصلیترین اصطلاحات عطر و ادکلن آشنا خواهیم کرد .
معرفی اصطلاحات رایج در عطر و ادکلن
1 – اوود ( Oud )
همانگونه که می دانید عطرها از رایحه های مختلف تشکیل شده اند که برخی از آن ها ، غالب تر هستند . در صورتی که کلمه اوو را در کنار اسم عطر مشاهده کردید ، این نشان می دهد که در طراحی عطر از رایحه عود استفاده شده و پس از اسپری کردن آن به خوبی متوجه بوی خوش عود خواهید شد .
2 – ادیشن ( Edition )
ادیشن از کلمه Edite به معنی ویرایش گرفته شده است . اگر این کلمه بر روی شیشه یا جعبه عطر دیده شد به این معنا است که تغییراتی درمواد اولیه عطر ، طراحی شیشه ، جعبه و … انجام گرفته است .
3 – لیمیتد ادیشن ( Limited edition )
شاید تا به حال این اتفاق برای شما نیز رخ داده باشد که بعد از مدتی که از یک عطر استفاده کرده و اکنون می خواهید دوباره آن را خریداری کنید ، متوجه می شوید که این عطر در بازار وجود ندارد . در مواردی که مواد اولیه آن عطر وجود نداشته باشد ، تولید آن متوقف خواهد شد و از اصطلاح Limited edition استفاده می شود .
4 – Vol
این کلمه مخفف کلمه Volume به معنی حجم است و نشان دهنده حجم عطر و ادکلن است .
5 – UAE
این کلمه مخفف ( Arabic Emirates United ) بوده و نشان دهنده این است که عطر از امارات وارد شده است . البته این بدان معنا نیست که عطر تقلبی است بلکه واردات عطر یک مسئله طبیعی است که عمدتا از امارات انجام می شود .
6 – Floz
در گذشته برای تعیین حجم مایع از اصطلاح FL. Oz. استفاده می شد و حجم دقیق عطر مشخص می کند .
7 – Absolute
طراحان عطر و ادکلن گاها مقدار رایحه های به کار رفته در عطر را تغییر می دهند و اگر دوز مصرفی یک رایحه بیشتر شده باشد، از واژه Absolute بر روی عطر استفاده می شود .
8 – Extreme
در مواقعی که محصول بوی سنگین داشته و غلظت و ماندگاری رایحه زیاد باشد ، اصطلاح Extreme را بر روی شیشه عطر مشاهده خواهید کرد . البته اصطلاح Intense نشان دهنده شدت رایحه است اما وقتی از Extreme استفاده می شود به این معنا است که عطر بسیار سنگین است .
9 – فی غیش ( Fraiche )
عطرهای طبع های متنوعی دارند و وجود این اصطلاح بر روی شیشه عطر نشان دهنده این است که عطر رایحه خنک دارد .
10 – Cologne
اولین بار عطر و ادکلن در شهر Cologne در آلمان ساخته شد و وجود این کلمه بر روی شیشه عطر تنها بیانگر این موضوع است .
11 – Eau
این کلمه فرانسوی بوده و به معنی آب است با استفاده از عطر، غلظت آن را ملایم می کنند. لذا وجود این کلمه به شما نشان می دهد که عطری ملایم خریداری کرده اید .
12 – دنا ( Donna )
این کلمه ایتالیایی است و جنسیت عطر را مشخص می کند . بر روی عطرهای زنانه از این کلمه استفاده می شود .
13 – اووامو (Uomo)
بر روی عطرهای مردانه از این کلمه استفاده می شود که به معنای مرد است .
14 – فم ( Femme )
این کلمه نیز به معنای زن است و ریشه فرانسوی دارد . لذا بر روی عطرهای زنانه برند فرانسوی این کلمه را مشاهده می کنید .
15 – نویی ( Nuit )
عطرها غالبا برای مناسبت های مختلف طراحی می شوند برای مثال اگر می خواهید به یک جلسه مهم بروید ، باید به سراغ عطرهای مجلسی بروید . نشانه مجلسی بودن عطر ، وجود کلمه Nuit روی آن است .
16 – سنشوال ( Sensual )
برخی از رایحه ها می توانند جنس مخالف را تحریک کنند به همین دلیل لازم است بر روی شیشه عطری که از این رایحه ها تولید شده است، کلمه Sensual درج شود .
17 — پغیوه ( Prive )
کسانی که به دنبال عطرهای بسیار خاص و ناب هستند حتما شیشه عطر را ملاحظه کنند که این کلمه روی آن درج شده باشد .
18 — اُ تُندغ (Eau Tendre)
Tendre نشان می دهد عطر شیرین یا ملایم بودن بیش از حد بوده و یا اینکه نشان می دهد نسخه جدید عطر نسبت به قبل، ملایم تر شده است . با توجه به این که کلمه Eau به معنی آب است لذا اصطلاح Eau Tendre نشان می دهد که عطر نسبت به حالت قبل ملایم تر شده است .
19 – توباکو ( Tobacco )
بر روی شیشه عطرهایی که پایه غالب آن ها بر تنباکو باشد، کلمه Tobacco درج می شود .
20 -پیور (Pure)
این کلمه به معنی خالص بودن است و نشان دهنده کیفیت بالای عطر خواهد بود.
21 – اسنس ( Essence )
در صورتی که عطر از مواد طبیعی ساخته شده است باید حتما این کلمه بر روی شیشه عطر نوشته شود .
اصطلاحات غلظت عطر ادکلن
برای تعیین غلظت عطر از واژه های Eau de Parfum و Elixir استفاده می شود . وجود اصطلاح به معنی غلظت 15 – 8 درصدی ماده عطر است . اگر کلمه Parfum را به تنهایی رو شیشه عطر مشاهده کردید نشان دهنده این است غلظت عطر بین 25 – 15 درصد است . شاید روی عطر کلمه Toilette Eau de مشاهده شود که بیان کننده غلظت عطر بین 8 – 4 درصد است . کلمه Eau de Toilette به معنی این است که غلظت عطر بین 4 – 2 درصد است . اما اگر عطر غلیظ تر باشد از واژه Elixir استفاده خواهد شد .
سخن پایانی
رویال پرفیوم رایجترین اصطلاحات عطر و ادکلن یا اطلاعات عطری را به شما معرفی کرده و معنای هریک را مورد بررسی قرار دادیم . دانستن معنی نوشته های روی ادکلن و عطر در هنگام خرید به شما کمک میکند تا به سادگی بتوانید عطر دلخواه و مورد نظر خود را از میان عطرهای دیگر انتخاب کنید .
همانطور که مشاهده کردید اصطلاحات رایج عطر ادکلن عموما به زبان انگلیسی و فرانسوی برروی شیشه یا جعبه محصول درج می شوند . هر یک از این اصطلاحات معنای خاصی دارند و نشان دهنده میزان ماندگاری ، غلظت ، نوع رایحه و اطلاعاتی از این قبیل است . هرچه میزان ماده عطری بکار رفته در یک محصول بیشتر باشد ، قطعا ماندگاری و غلظت آن نیز بیشتر خواهد بود . با یادگیری و فهمیدن معانی این اصطلاحات عطر و ادکلن میتوانید به راحتی عطر ادکلن مورد نطر خود را از فروشگاه رویال پرفیوم انتخاب و خریداری نمایید .